Lautapelit My City (Nordic)
My City er et af de første Patchwork/Tetris-agtige ‘legacy’-spil. Hvad betyder det?
Patchwork/Tetris:
I spil som Patchwork lægger spillerne brikker af forskellige former, størrelser og slags (som Tetris-brikkerne) på sin plade. Sådanne spil handler for det meste om at optimere placeringen af de spillede brikker for at score flest mulige point.
Legacy-spil:
Legacy-spil er oppe i tiden. Her har man taget brætspilsgenren og givet dem et mere narrativt komplekst aspekt. Man spiller oftest igennem ‘baner’/’missioner’/’niveauer’ blot én gang, og afslører bid for bid, den næste del af historien, og flere spilmekanikker.
Det er lige præcis det, My City gør. Her er der 24 ‘episoder’, som de samme 2-4 spillere over flere gange spiller igennem. Her skal man bygge en by ud af Tetris-formerne – en by, der starter i den pre-industrielle stadier og ind i industrialiseringens innovative verden. De valg – hvor og hvordan, du placerer dine brikker – har indflydelse på, hvordan dit næste spil forløber sig. Langsomt men sikkert bliver spillet mere og mere komplekst, og der vil i de forskellige episoder hele tiden være nye problemer, du skal tage stilling til.
Hvis man ikke vil spille My City som et legacy-spil, kan man blot vende spillerpladerne om (kræver dog, at du har stiftet bekendtskab til mekanikkerne introduceret i de første fire episoder).
Det er ikke uden årsag, at My City blev nomineret til Årets Spil i 2020 – dets blanding af genrer er nemlig decideret nyskabende, og giver spillet et unikt ‘feel’, der ikke kan fås mange andre steder.
Ovenstående informationer/specifikationer er vejledende og kan uden varsel være ændret af producenten. Der tages forbehold for trykfejl og vejledende billeder. Enkelte tekster kan være autogenererede eller maskinoversatte, og der kan derfor fremkomme tekster, som kan virke misvisende.